Vardagsrasism..

Tänkte ta en stund och berätta något för er 7-8 st som läser min blogg om något som har stört mig ett bra tag. Faktiskt sedan jag började i byggbranchen..

Det finns en del fördommar om byggarbetade, vissa stämmer men långt ifrån alla. Detta som jag kommer skriva om gäller  definitivt inte alla människor inom min yrkeskår men en stor del är jag väldigt ledsen att säga.

Rasism.. Tyvärr så upplever jag det dagligen. Det är alltid någon som fäller en kommentar om någon eller några av en annan etnisk folkgrupp. Jag säger inte att mina arbetskamrater är rasister. Men när de säger sådana saker får det mig att bli väldigt ledsen över att det verkligen verkar vara så. Om man kan prata om det öppet på sin arbetsplats och med andra så är steget inte långt ifrån att man tror att de röstade på SD i förra valet. Det gör mig samtidigt arg att jag inte säger något. När de fäller den där kommentaren  så sitter jag mest tyst och gör ingenting. En liten bit inuti mig dör bara.

Att jag tillhör en yrkeskår som är betraktad på detta sättet. En yrkeskår som jag är stolt över att tillhöra. Men jag vet inte om jag kan vara det längre när jag ser vad som händer runt omkring mig. Det får mig att skämmas.

En sak som en kollega sa som jag kommer ihåg var helt sjuk, anledning till att jag kom ihåg det var för att det var så otroligt sjukt sakt. Vi pratade om OS och Mustafa Muhammed kom på tal. Då sa han: "om vi nu kan kalla honom svensk". Jag frågade honom vad han menade. Då sa han: "Är man brun så är man inte svensk". Först trodde jag han skämtade men när jag insåg att han inte skämta så såg jag rött. Det är en av de få gångerna som jag sagt ifrån. För jag kan inte ens få den tanken i mitt huvud. Jag sa till han att han var helt dum i huvudet och ett riktigt pucko om han tyckte så. Då sa han bara "vadå då" och viftade bort det jag sagt som om det inte betydde något. När sånt händer så gör det ont i hjärtat på mig. Att det kan finnas folk där ute som tror att jag är sådan bara för att jag tillhör en viss yrkesgrupp. Blir inte arg på de som tror så om mig. Utan för att det är till viss del bekräftas av vissa svin som jag jobbar och jobbat med.

Kommentarer
Postat av: Remina

Usch usch usch! Dessa jobb, dessa dåliga vibbar! Det är jobbigt och svårt att säga ifrån men om du gör det varje gång nåt sånt kommer upp så får de förhoppningsvis sig en tankeställare.. Dom kan få tycka att det är du som är konstig men då får dom tycka det. Vissa människor är bara för tröga!

2008-11-20 @ 10:43:01
URL: http://remini.blogg.se/
Postat av: Evelina

Usch, lät inge vidare det där. Känner en hel del som jobbar i byggbranschen och tyvärr är det n del av dem iaf som upplever samma sak. Varför!?!

2008-11-25 @ 10:36:57
URL: http://evelinacarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0